5 dôvodov, prečo sa prejedáme

Možno ste v poslednej dobe pribrali pár kíl a potom premýšľali, ako je to možné. Alebo ste usilovne pracovali, hýbali sa a napriek tomu sa vám nepodarilo zhodiť nadbytočné kilá. V skutočnosti by ste mali venovať väčšiu pozornosť stravovacím návykom.

Veľa mužov si ani neuvedomuje že sa prejedá, v skutočnosti zapájajú jedlo do ďalších aktivít, takže je ťažké určiť či sa jedná o prejedanie.

Ak však majú tendenciu žuť pri sledovaní televízie, napchávať sa maslovým popcornom v kine (aj keď je už po večeri), alebo prijať druhú porciu maminej sekanej aj keď sú plní, jedia tak väčšie porcie a častejšie ako je nutné.

Ak chcete zistiť, prečo vaša váha nie je taká ako by ste chceli, začnite skúmať vaše stravovacie návyky a určite si čo je pre vás dôležité. Prejedanie je základný problém, nie príčina.

Akonáhle si uvedomíte, prečo sa prejedáte, môžete sa zaoberať skutočným problémom, určite vám to pomôže dostať sa k zdravšiemu životnému štýlu.

ČO JE PREJEDANIE

Kým zistíte, že sa prejedáte, musíte sa uistiť, že vaše stravovacie návyky nesvedčia o vážnejšom zdravotnom probléme. Nutkané prejedanie je porucha príjmu potravy, ako anorexia (hladovanie) či bulímia (prejedanie a následne zvracanie) a môže viesť k vážnym zdravotným problémom ako je cukrovka a srdcové choroby.

Nutkavé prejedanie často nasleduje pocit viny a depresie. Zároveň to je, aj nie je, to isté, ako jesť viac bielkovín pre nabranie svalovej hmoty. Prejedanie jednoducho znamená jesť príliš veľa aj keď nie ste hladný. Vzhľadom k tomu, že muži majú väčší apetít ako ženy, prejedania sa u mužov prehliada a nie je vnímané ako problém.

Áno, u mužov je to menej závažný problém ako porucha príjmu potravy, ale je to stále nezdravé a môže to mať vplyv na iný aspekt vášho života.

Existuje veľa dôvodov prečo sa muži prejedajú. Pre lepšie pochopenie, skutočnosti prejedania, si musíte byť vedomí rôznych katalyzátorov, ktoré môžu vyvolať nezdravú a zbytočnú spotrebu potravín.

1. NUDA (SYNDRÓM POVAĽOVANIA)

Môžete sa prejedať, pretože nemáte nič lepšie na práci. Premýšľajte o tom, všetci kamaráti majú plne ruky práce so svojimi priateľkami a jediné čo stojí za sledovanie v televízii je dokument o netopieroch na Discovery ktorý ste už dva krát videli. Ale bude to zaujímavejšie keď sa na to budete pozerať s jedlom v ruke, že áno?

Veľa mužov je len kvôli jedlu, nemusia mať pri tom ani televíziu. Stravovanie je inštinktívna, zmyslová aktivita. Jedlo samo o sebe je často vnímané ako forma zábavy, ale nie je to ten druh hobby, ktorý pomôže vašej golfovej hre, ani vás neurobí príťažlivejším.

2. STRES A ÚZKOSŤ

Nezáleží na tom, odkiaľ stres alebo emočné napätie pochádza (práca, rodina, škola), každý musí nejakým spôsobom riešiť každodenné frustrácie.

Takže čo robiť? Jesť. Emocionálne jesť môže vyznieť ako ženský problém, ale niektorí ľudia sa zaoberajú problematikou emócií, stresu a prejedania. Či už je to v dôsledku stresu, nárokom vášho šéfa, alebo strach z rozchodu, keď sa život stáva stresujúcim, mnoho mužov prejedaním sublimuje frustráciu.

Jedlo dáva ľudom pocit kontroly a sily, pocit pohodlia, ktorý dáva plný žalúdok, pôsobí ako vyrušenie od každodenných problémov, ktorým sa chcete vyhnúť.

3. UKONČENÁ ZÁVISLOSŤ

Ak ste sa nakoniec rozhodli že rakovina pľúc alebo pečene nie je pre vás, tak gratulujeme, je to skvelé. Problém nastáva, keď jete po celý čas na obmedzenie nutkania chytiť do ruky rakovinovú tyčinku alebo sa napiť.

Keď sa snažíte prestať so závislosťou, chcete zaneprázdniť vaše ruky a jedlo sa javí ako neškodní spôsob ako sa udržať od návykových látok. Kým prejedanie sa môže zdať ako menšie zlo, skúste nahradiť túto činnosť napríklad malou loptičkou, perom alebo malou "hračkou", je to určite zdravší spôsob ako udržať ruky v činnosti.

4. KULTÚRA A SPOLOČENSKÁ NORMA

Niektoré kultúry silne zdôrazňujú silné a extravagantné jedlá (videli ste film, Moja tučná grécka svadba?), preto niektorí muži jedia dve, tri a dokonca aj štyri porcie, môže to znamenať aj úctu ku kuchárovi.

V mnohých kultúrach hrá jedlo významnú úlohu na spoločenských podujatiach až takým spôsobom, že udalosť nie je zaujímavá pokiaľ sa nepodáva pekne aranžované jedlo. Jednoducho sa nám zdá prirodzené jesť popkorn v kine, zájsť si po práci na pivo kde zjeme balík arašídov, alebo sa napchávať jednohubkami na večierkoch.

Muži tiež inklinujú k jedlu pri sledovaní športových prenosov. Žiaľ, druh potravín ktorý sa konzumuje pri futbale nie je zeler a mrkva a dostatočne sa vedia prejaviť na váhe.

A napokon, niektoré kultúry zdôrazňujú ideálneho muža ako veľkého a silného a netlačia na mužov aby si udržali postavu a sledovali čo jedia.

5. PROSÍM, TO ŽENY

Pre mužov, z toho pohľadu ako sa snažia potešiť svoje mamy a ukázať im, že majú radi jej kuchyňu, neodmietajú druhú porciu. Taktiež chcú zabrániť urážke kuchára.

Pokiaľ ide o ich vlastné vzťahy, mnohí sa chcú zavďačiť ženám, že pre nich varia. To je dôvod, prečo veľa novoženatých mužov pomaly priberá.

AKO SA VYHNÚŤ PREJEDANIU

Teraz, keď ste si vedomí, prečo sa prejedáte, môžete zmeniť svoje správanie a vydať sa smerom k zdravšiemu životnému štýlu. Zlé stravovacie návyky zvyšujú telesnú hmotnosť a riziko srdcových chorôb.

Neváľajte sa na gauči

Aby nedochádzalo k prejedaniu keď sa nudíte, nájdite si aktivity ktoré nahradia jedlo a vyžadujú pozornosť a sústredenie. Naučte sa hrať na gitaru, sústreďte sa na puzzle alebo lúštite krížovku. Pokiaľ vaša činnosť nebude jedlo a diaľkové ovládanie, budete na správnej ceste.

Nájdite si oporu

Ak prejedaním chcete presmerovať svoje telo a myseľ od stresu a emočných problémov, je potrebné sa zamerať na zdroj príčiny. Začnite viac hovoriť s priateľmi a rodinou a riešte problémy priamo.

Zamestnajte ruky

Ak sa snažíte prestať fajčiť a chcete zaneprázdniť vaše ruky, kúpte si Rubikovu kocku či malú loptu a predstierajte že je to váš šéf. Zmenšuje to napätie. Ak potrebujete obmedziť orálnu fixáciu, žujte žuvačku alebo jedzte ovocie.

Štruktúra vášho jedla

Pokiaľ je jedlo tekuté (polievka) znížte porciu, pozrite sa, aká by mala byť správna porcia, je skoro vždy menšia ako si ľudia myslia. Rovnako vám pomôže aj odporúčaná dávka na obale niektorých potravín.

Tiež je dobrý nápad vytvoriť vzor pravidelného stravovania, aby sa zabránilo nadmernému príjmu jedla. Dobrá zásada je, jesť viac menších jedál v priebehu dňa, ako tri veľké porcie - skúste jesť šesť malých jedál denne.

Chodiť do posilňovne

Naštartujte svoj cvičebný program, ak ste starší, určite ste si všimli že priberiete aj keď jete rovnaké množstvo ako pre niekoľkými rokmi. No zmenila sa vaša fyzická aktivita. Aby toho nebolo málo, váš metabolizmus sa spomaľuje, čo znamená, že organizmus spaľuje kalórie pomalším tempom. Tréningom vytvoríte svalovú hmotu, ktorá podporí váš metabolizmus.

Oceňte to, čo jete

Získajte zručnosti, ako variť výživne a zdravo, zmeníte svoj pohľad na jedlo. Pomalé jedenie tiež dáva vášmu mozgu čas na spracovanie toho čo sa deje, vydá signál o plnom žalúdku možno skôr, ako dojete porciu.

Nejedzte keď nepotrebujete alebo len keď chcete, vaše telo vie kedy je hladné a kedy má dosť.

Write a comment...
0 awesome comments!