Ako si zlepšiť svoju pamäť? Využite tieto rady na maximalizovanie výkonu svojej mysle

Ako si zlepšiť svoju pamäť? Využite tieto rady na maximalizovanie výkonu svojej mysle ilustračná fotografia

Či už hľadáte odpoveď na nepríjemnú otázku, improvizujete a analyzujete situáciu, alebo sa snažíte byť veľmi presvedčivý, schopnosť myslieť a efektívne spracovávať informácie je zásadná ľudská zručnosť. V rýchlo sa rozvíjajúcom svete, je výhodné pohotovo reagovať na rôzne situácie a to v ten pravý čas.

Pracovná pamäť, čo s ňou môžete urobiť?

Aj keď sa všeobecne predpokladalo, že naša schopnosť pamätať si, je u každého človeka rozdielna a je vrodená, výskumy zo sveta kognitívnej vedy a psychológie ukazujú, že pamäť si môžeme trénovať, aby sa stala silnejšou a rýchlejšou.

Ak ste pripravený upgradovať vašu pracovnú pamäť na vyšší level, máte šťastný deň. Nižšie sa dočítate o výskume, ktorý môže pomôcť zvýšiť, a rozšíriť možnosti vašej pracovnej pamäte tak, aby ste z nej vyťažili svoje vlastné maximum aj v tých najnepríjemnejších situáciach.

Čo je pracovná pamäť a prečo je tak dôležitá?

Kedykoľvek ste plnili úlohy, ktoré vyžadovali uvažovanie, porozumenie a učenie, využívali ste svoju pracovnú pamäť. Naša pracovná pamäť nám umožňuje držať relevantné informácie v našom mozgu. Jedná sa o krátkodobý zásobník myšlienok a nápadov, ktoré dokážeme pohotovo využívať s cieľom organizovať, manipulovať, riešiť problém, rozhodovať sa, či nájsť vhodné vysvetlenie danej situácie. Môžeme to vnímať ako flexibilný poznámkový blok v našej hlave.

Pracovná pamäť pomôže nájsť východisko alebo odpoveď, ktorú práve potrebujete, zároveň v čase, kedy napríklad rozprávate. Jeden z príkladov je čítanie knihy alebo článku na webe, pozorné a vnímavé čítanie si vyžaduje mať na pamäti kúsky informácií, ktoré ste čítali na predchádzajúcich riadkoch a pripojiť si ich k tým, ktoré ešte len prečítate.

Pracovná pamäť hrá dôležitú úlohu v sústredení a pozornosti. Nie len že nám umožní ukladať dôležité informácie v našom mozgu, ale v prípade zaneprázdnenosti dokáže ignorovať nepodstatné informácie, vrátane rozptyľujúcich myšlienok. Schopnosť zostať sústredený nie je len o vyššej produktivite, ale výskum naznačuje, že prispieva k celkovému šťastiu. Každý program zameraný na myseľ, má za úlohu vytvoriť šťastnú myseľ.

Pracovná pamäť je obzvlášť dôležitá pre ľudí s ADHD (porucha pozornosti), alebo pre starších ľudí, kedy je to zapríčinené vekom.

Ale je tu problém, rýchlo sa meniaci svet s vysokou mierou rozptyľujúcich momentov našej pracovnej pamäti neprospieva. Väčšina ľudí vníma zahltenie informáciami, sociálne médiá, rôzne aplikácie a správy v mobile prakticky neustále vyžadujú našu pozornosť. Mozog neustále vyhodnocuje, ktorú z týchto informácií si udržať, a ktorú pustiť. Jeho kapacita sa často preťažuje, môže spôsobiť stres alebo úzkosť, a tým sa znižuje množstvo pracovnej pamäte, ktorú môžeme mať k dispozícii.

Čo teda urobiť, aby naša pracovná pamäť bežala na plné obrátky?

Máme dve možnosti, po prvé, znížiť úzkosť a stres prerušením tokom zbytočných informácií. Môžeme ľahko zablokovať rušivé elementy ako mobil, alebo počítač. Ale aj keby sme všetci urobili všetko pre odbúranie všetkého, čo nás ruší, takmer vždy sa vyskytnú situácie, kedy si neporadíme. Keď chce šéf zoradiť dokumenty na poslednú chvíľu, alebo musíte náhle s dieťaťom k lekárovi.

Takže sa pozrime na druhú možnosť, ako si precvičiť pracovnú pamäť. Určite ste už počuli o logických hrách, ktoré sľubujú že ak ich budete hrať aspoň 15 minút denne, budete múdrejší. Výskum však ukázal, že hranie hier vás zdokonalí len v hre, ktorú hráte, a výsledok sa nijakým spôsobom neprejaví v reálnom živote. Avšak, je tu jeden typ hry, ktorý preukázateľne zlepšil výkon pracovnej pamäte.

Hra "dual N back", vám dá najlepšiu predstavu o tom, ako funguje efektívne cvičenie pamäte. Ako funguje? Tu je krátky popis z knihy vedeckého spisovateľa Dana Hurleyho.

- Predstavte si, že nahlas počúvate reťazec písmen. Budete vyzvaný na stlačenie tlačidla vtedy, ak budete počuť rovnaké písmeno dva krát za sebou. Napríklad - k-a-d-d-F-t, takže stlačíte tlačítko po písmene "d", však? To bola varianta 1, skúsme teraz variantu 2. V tomto prípade máte za úlohu stlačiť tlačítko v prípade, ak budete počuť rovnaké písmeno druhý krát ale už nie za sebou - l-k-e-t-k, stalčíte po písmene "k". Tento model sa opakuje až do opakovania písmena až 5 krát.

Čo robí túto úlohu ťažkou? Písmen je viac ako sme uviedli na príklade 6 písmen, písmena sa čítajú až po dobu jeden a pol minúty. Tento spôsob vás prinúti udržať pozornosť a pamätať si písmená, ktoré sa v podstate neustále menia. Vyžaduje si to celkovú koncentráciu, ak stratíte pozornosť, úlohu nesplníte.

Meditácia

Meditácia nie len že pomáha znižovať krvný tlak a zmierniť depresie, ale zlepšuje pracovnú pamäť. Jedna štúdia zistila, že po ôsmych dňoch školenia meditácie u študentov, sa ich pracovná pamäť výrazne zlepšila, oproti študentom, ktorí sa meditačného školenia nezúčastnili. Meditácia pritom nezaberá mnoho času, 8 minút denne úplne postačí. Vedci predpokladajú, že meditácia zlepšuje pamäť a posilňuje schopnosť sústrediť sa a zároveň ignorovať rušivé vplyvy.

Silové posilňovanie

Posilňovanie s činkami, nie len že dosiahnete fyzické zlepšenie, ale posilníte tak aj svoj mozog. Existuje výskum, ktorý analyzuje prepojenie medzi fyzickou a duševnou silou, a to aj u starších jedincov. Výskum naznačuje, že fyzické silové cvičenie môže zlepšiť kognitívne funkcie viac, ako aeróbne cvičenie. Štúdia ukázala, že starší ľudia, ktorý sa zúčastnili pravidelného tréningu zlepšili svoju pozornosť a pamäť viac, ako ľudia ktorí sa zúčastnili pravidelného aeróbneho tréningu.

Aj keď zatiaľ nie je jasné, prečo má silový tréning vplyv na mozog, toto prepojenie potvrdzujú aj iné štúdie.

Dostatok spánku

O tom, že dobrý nočný spánok je prospešný, je asi každému jasné. Vedci zistili, že ľudia ktorí si doprajú plných osem hodín spánku, dokážu lepšie využiť svoju pracovnú pamäť až o 58%.

Vaša pracovná pamäť je kľúčom k zdravému mysleniu. Skúste maximalizovať jej výkon pomocou týchto rád, a veríme že zmeny sa časom prejavia. Veľa šťastia.

Write a comment...
0 awesome comments!

Related items