Na akom princípe funguje nočné videnie či termovízia

Mnoho vynálezov funguje na takom jednoduchom princípe, že keď sa o ňom dozviete, búchate si hlavu, prečo ste na to neprišli vy. Nuž, ono to naozaj v konečnom dôsledku vyzerá jednoducho až banálne, no vymyslieť to tak, aby to fungovalo, bolo oveľa náročnejšie, ako by ste si mysleli.

Veľa vedcov či vynálezcov vám potvrdí, že prísť na tie najjednoduchšie veci je najzložitejšie. A aj preto milujú svoju prácu. Dva vynálezy, ktoré fungujú tiež na pomerne jednoduchom princípe, pomáhajú zachraňovať životy. Viete, ako funguje moderná termovízia a nočné videnie? Zoznámte sa spolu.

Ako funguje nočné videnie

Princíp nočného videnia je pomerne jednoduchý, no ten, kto ho objavil, by si zaslúžil nejedno ocenenie. Nočné videnie funguje tak, že svojim objektívom zbiera okolité svetlo a infražiarenie, nie je však vyberavé – berie aj prirodzené aj to umelé. To, čo zozbiera si neuloží do košíčka, ale pošle to ďalej do elektrooptického meniča. Ako samotný názov napovedá – menič premení svetlo a infražiarenie na elektrónový signál. Tieto elektróny doma veľmi dlho neostanú a rovno sa vydávajú na cestu za fosforovou obrazovkou. Tá dokáže rozlúštiť tento signál tak, že z neho vyčaruje obraz, ktorý vidíte v okulároch. Zaujíma vás, prečo sa to zobrazuje v zelenej farbe? Pretože ľudské oko dokáže rozoznať najviac odtieňov práve zelenej.

Ako funguje termovízia

Určite ste aspoň raz videli v nejakom akčnom filme, keď pátrali po zločincovi a použili vrtuľník s termovíziou – tá zobrazuje infračervené žiarenie, ktoré vyžaruje teplo na obrazovke v iných farbách ako chladnejšie okolie. Najhorúcejšie predmety sú zobrazené bielou farbou, a prečo jej je na displeji tak málo? Pretože len málo vecí je v bežnom prostredí takých horúcich, aby boli biele. Ľudské telo je napríklad zobrazené červenou. Tie najchladnejšie predmety vidíte, naopak, v čiernej farbe. Termovízia pomáha hlavne pri pátraní po ľuďoch a hľadaní ohniska požiaru v domoch či bytoch. Pretože čo ľudské oko nevidí, termovízia zachytí.

 

- PR článok

Write a comment...
0 awesome comments!